Et godt skole-hjem-samarbejde

Børnenes læring og trivsel er en fælles opgave for forældrene og medarbejdere.

Samarbejdet mellem hjem og skole bygger på en ligeværdig og åben dialog. Det er vigtigt, at forældre og medarbejdere samarbejder ud fra skolens værdigrundlag.

At forældrene støtter op om undervisning og de ting, der foregår i skolen, så det bidrager til at understøtte barnets læring og trivsel.

Vores værdier:

Uddybning:

Forståelsen af værdien og det værdien skal fremme.

Fællesskab

-Når flere indgår i en gruppe, hvor fundamentet bygger på samhørighed, fælles mål og fælles værdier.

Alle er en del af et fællesskab i Reerslevs Skoles landsbyordning.

Fællesskabet er den trygge ramme for den enkelte og forudsætter blandt andet tillid, anerkendelse og accept af individualiteten og forskellighed.

Tryghed

- At være i balance, rolig og afslappet i tillid til, at alle kan føle sig sikre og uden for fare.

At bidrage til en respektfuld dialog og tydelig kommunikation med afsæt i ansvarlighed og loyalitet.

Alle oplever sig som værdifulde og føler sig trygge nok i fællesskabet til at ytre sig.

Respekt

-Anerkendelse af andres værdi, kompetencer, status, vigtighed og berettigelse.

En ligeværdig dialog mellem børn, forældre og medarbejdere.

En forståelse for at finde en løsning i respekt for hinandens forskellighed.

Forældrenes engagement og den daglige inddragelse betyder meget for, at skoledagen bliver god og lærerig for børnene på Reerslev Skole.

Vores motto er: GLADE BØRN LÆRER BEDST!

Det er jer som forældre, der kender jeres barn bedst og kan bidrage med vigtige input til, hvordan vi i fællesskab har øje for, hvordan barnet lærer og trives bedst i skolen.

Skole-hjem-samarbejdet på Reerslev Skole kan have forskelligt fokus og tjene forskellige formål. Det kan vedrøre det enkelte barn, en gruppe af børn eller hele klassen. Forældrene kan også bidrage til at skabe kontakt og sammenhæng mellem skolen og lokalsamfundet. Blandt andet derfor har vi særlig fokus på, at der i alle klasser har kontaktforældre, der blandt andet har rollen at understøtte den sociale trivsel i klasserne.

God trivsel i en klasse er et ansvar for alle de voksne omkring klassen.

Vi ønsker, at forældrene skal støtte op og invitere alle børn ind for eksempel gennem lege- eller spisegrupper.
Forældrene skal støtte op om klassens regler.
Der skal også være klare regler omkring fødselsdage. Enten hele klassen eller hele pige- eller drengegruppen.
Det er også vigtigt, at børnene ikke inddrages i alt hjemme, men bliver klar over, at der også er voksensnak.

Forældre kontaktes ved situationer, for at oplevelser i skole og institution ikke skal udvikle sig til noget alvorligere.

Forældre opfordres til at kontakte skole og institution med bekymringer eller undren, for at eventuelle misforståelser kan ryddes af vejen eller der kan sættes ind med foranstaltninger, der kan afhjælpe mulige problemer.

Kontaktforælder-folder

Shape Created with Sketch.