Før dit barn starter i skole

Frit skolevalg

Der er frit skolevalg for dit barn. Det betyder, at I som forældre har mulighed for at vælge en anden skole end distriktsskolen. Det betyder dog ikke, at jeres barn er sikker på at få en plads på en skole uden for distriktet. Reglerne er:

• Elever bosiddende i distriktet har krav på at blive optaget på distriktsskolen - med mindre I på et tidligere tidspunkt har fravalgt distriktsskolen.
  • Elever kan blive optaget på en anden skole end distriktsskolen, hvis der er plads.

Hvis en skole får ansøgninger fra flere elever bosiddende uden for distriktet, end der er plads til, optages elever efter følgende kriterier i prioriteret rækkefølge:

• de der har søskende på skolen (søskendekriteriet)
  • de der bor nærmest skolen (afstandskriteriet)

Den enkelte skole kan i særtilfælde og ud fra pædagogiske hensyn give et afslag til en elev, selv om der er plads på den ønskede skole inden for de rammer, der er fastsat. Tjek hvilken skole, der hører til din bopælsadresse, på Høje-Taastrup Kommunes hjemmeside htk.dk.

Elevtal februar 2023

Shape Created with Sketch.